W związku z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości pani Ewelina Liedtke w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 wprowadziła innowację pedagogiczną “Poprzez Niepodległą” adresowaną do klasy IIId w ramach lekcji wychowawczych. Innowację realizowano od września 2018 do stycznia 2019, a główną motywacją jej wprowadzenia była chęć rozwijania wśród młodzieży patriotyzmu oraz pamięci o przeszłości.
W dniu 21 stycznia otrzymaliśmy oficjalną informację, że nasza szkoła uzyskała odznakę jakości za projekt eTwinning. Wszystkim uczestnikom projektu i opiekunce, pani Ewelinie Liedtke serdecznie gratulujemy!
Założenia ogólne projektu polegały na:
– stworzeniu wirtualnego przewodnika po 100 miejscowościach w Polsce;
-wspólnym świętowaniu rocznicy odzyskania niepodległości;
– opracowaniu poradnika: „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci”.
Cele szczegółowe: zdobycie wiedzy na temat niepodległości Polski; przypomnienie faktów historyczne związane z drogą Polaków do niepodległości; napisanie życzeń lub dedykacji; przyrost wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z zasobów dostępnych w Internecie; doskonalenie umiejętności współpracy w grupie; dzielenie się wiedzą za pośrednictwem nowoczesnych technologii TIK.
Plan innowacji:
Wrzesień:
1. Stworzenie kooperacyjnego planu projektu– przydział zadań.
2. Skąd jesteśmy? – zamieszczenie szkół partnerskich na mapie.
3. Przedstawienie swoich szkół.
4. Wideokonferencje – powitanie partnerów.
5. Opracowanie i wybór logo projektu – głosowanie.
Październik: 1. Opracowanie poradnika: „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci”
2. Opracowanie wirtualnego przewodnika po swojej miejscowości.
Listopad:
1. Wykonanie papierowej kartki z okazji rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Stworzenie galerii kartek.
2. Wysyłanie kartek z życzeniami.
3. Wspólne pracowanie kalendarium związanego z drogą Polski do odzyskania Niepodległości. 4. Fotorelacje ze szkolnych obchodów 100 Rocznicy Odzyskania Niepodległości.
Grudzień: 1. Opracowanie wirtualnego przewodnika „Poprzez Niepodległą”.
2. Opracowanie quizu historycznego Utworzenie banku pytań i odpowiedzi.
3. Quiz online.
Styczeń: 1. Podsumowanie (ewaluacja projektu, udostępnienie wypracowany materiałów).
Cele, które zostały osiągnięte w ramach innowacji to:
1. Wzrost zainteresowania wydarzeniami historycznymi.
2. Zdobycie wiedzy na temat niepodległości Polski.
3. Poznanie aktów historyczne związane z drogą Polaków do niepodległości.
4. Zwiększenie kompetencji informatycznych dzieci i nauczycieli.
5. Przyrost wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z zasobów dostępnych w Internecie.
6. Czerpanie radości z wykorzystywania technologii podczas działania w projekcie.
7. Stworzenie gotowych materiałów dla nauczycieli (kalendarium, baza pytań do quizu, poradnik).
8. Stworzenie poradnika: „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” .
9. Przygotowanie kalendarium związanego z drogą Polski do odzyskania niepodległości – materiału dla nauczycieli i uczniów.
10. Quiz historyczny wiedzy o drodze Polski do odzyskania niepodległości.