Innowacja pedagogiczna „Kaszka z mlekiem, czyli ze związkami frazeologicznymi za pan brat”

„Kaszka z mlekiem, czyli ze związkami frazeologicznymi za pan brat” to innowacja pedagogiczna przygotowana przez polonistkę, Agnieszkę Prass. 

Adresatami innowacji są uczniowie klasy V c. Zajęcia innowacyjne odbywają się w ramach zajęć obowiązkowych raz w tygodniu po 20 min. oraz jako forma pracy własnej w terminie od 17 września 2018 r. do 17 maja 2019 r.

Celem innowacji polonistycznej jest poszerzenie zasobu słownictwa, poznanie związków frazeologicznych i przysłów polskich oraz ich znaczenia.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja “Kaszaka z mlekiem, czyli ze związkami frazeologicznymi za pan brat” jest moją odpowiedzią na uatrakcyjnienie zajęć z języka polskiego poprzez wprowadzenie metod aktywizujących uczniów i łączenie technik plastyczno-językowych. Celem zajęć jest przede wszystkim poszerzenie zasobu słownictwa dzieci, ponieważ wstępna diagnoza wykazała małą znajomość związków frazeologicznych oraz ich błędne użycie lub zrozumienie.

W każdym miesiącu uczniowie poznają 3 związki frazeologiczne i 1 przysłowie dzięki krótkim historyjkom z książki „Co to znaczy…” Grzegorza Kasdepke. Każdy uczeń ma możliwość wybrania związku frazeologicznego oraz przeczytania historyjki. Chętni uczniowie wykonują w domu prace ilustrujące dany związek frazeologiczny lub przysłowie. Praca musi zawierać zdanie z poprawnie użytym przysłowiem. Każdy uczeń oddaje minimum dwie prace w miesiącu. Za pracę plastyczną uczniowie otrzymują oceny. 

W I semestrze uczniowie poznali następujące związki frazeologiczne: biec jak na skrzydłach, dawać za coś głowę, mieć węża w kieszeni, piorunować wzrokiem, piąta woda po kisielu, wpuścić kogoś w maliny, drzeć z kimś koty, być w siódmym niebie, trafić w sedno, zakazany owoc, gruba ryba, kaszka z mlekiem, być z kimś za pan brat oraz przysłowia:Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe; Co dwie głowy to nie jedna; Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada; Dzieci i ryby głosu nie mają.