Nie spisałeś się przez Internet? Spisz się na infolinii spisowej!

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 30 września br. W spisie można wziąć udział na wiele sposobów:
1. Podstawową i najwygodniejszą metodą przekazania danych spisowych dla respondentów jest wypełnienie formularza spisowego za pomocą aplikacji udostępnionej na stronie: https://spis.gov.pl/.
2. Istnieje również możliwość spisania się w urzędzie gminy na specjalnie w tym celu utworzonym stanowisku komputerowym.
3. Dla respondentów, którzy nie mają możliwości spisania się przez Internet lub udania się do urzędu gminy pozostaje jeszcze jedno rozwiązanie – spis poprzez infolinię. Jak to zrobić? Wystarczy zadzwonić pod numer 22 279 99 99 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora). Połączysz się z konsultantem infolinii spisowej, z którym wypełnisz formularz spisowy.  Po tym już nikt nie zgłosi się do Ciebie w celu realizacji obowiązku spisowego. Telefon na infolinię to dobre rozwiązanie, kiedy nie masz możliwości spisania się przez Internet. Kilka minut i Twój udział w spisie zostanie odnotowany i zakończony.

Uwaga! Jeżeli nie wypełnisz formularza przez Internet lub nie spiszesz się na infolinii zadzwoni do Ciebie rachmistrz z numerów 22 828 88 88 i 22 279 99 99 lub przyjdzie przeprowadzić wywiad bezpośredni.

Pamiętaj, że udzielenie odpowiedzi rachmistrzowi spisowemu jest obowiązkowe (ustawa o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., art. 17a, ust. 1-3)

Czas na samodzielny spis masz do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz.

Spis ludności to – jak podaje Encyklopedia PWN – podstawowe badanie i źródło danych z zakresu statystyki ludności, które ma na celu zebranie informacji o jej stanie i strukturze wg ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium.

Spisy realizowane są zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych, jak UE i ONZ, co umożliwia dokonywanie porównań międzynarodowych. Zgodnie z Art. 4 Rozporządzenia (WE) Nr 763/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9.07.2008 r. w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań, państwa członkowskie UE zobligowane są do zbierania danych statystycznych. Warto zaznaczyć, że dotacje unijne oraz liczba miejsc w Parlamencie Europejskim przyznawane są m.in. w zależności od liczby mieszkańców danego kraju, opracowanej na podstawie spisów ludności.

Spisy powszechne to czas, kiedy państwo, zadając obywatelom kilka pytań, stara się zdiagnozować: „ilu nas jest”, „kim jesteśmy” i „jak żyjemy”. Spisy powszechne obejmują całą populację ludności i mieszkań (w przypadku narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań) lub gospodarstw rolnych (w przypadku powszechnego spisu rolnego). Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli. Co istotne, w przypadku wielu cech demograficzno-społecznych, jak np. wyznanie, narodowość czy stopień niepełnosprawności, spisy powszechne są dla państwa jedynym źródłem danych.

Uzyskane podczas spisu powszechnego dane indywidualne są opracowywane i przedstawiane w postaci agregatów danych o różnych przekrojach i na różnych poziomach podziału terytorialnego i administracyjnego kraju. Wyniki spisu umożliwiają analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych w dowolnych przekrojach. Na ich podstawie rząd podejmuje najważniejsze decyzje gospodarcze i społeczne na kolejne lata.

Powszechny spis ludności powinien spełniać trzy warunki: powszechności (obejmować całą ludność), jednoczesności (musi być przeprowadzony w określonym czasie), imienności (każda osoba ma zostać spisana z imienia i nazwiska). Dodatkowo w Polsce stosuje się zasady periodyczności (spisy odbywają się wg zaleceń ONZ co 10 lat) oraz bezpośredniości (odpowiedzi na pytania spisowe udziela bezpośrednio osoba spisywana, w wyjątkowych sytuacjach jej najbliżsi domownicy).

/https://spis.gov.pl/

Poprzedni artykułMożna odbierać karty rowerowe
Następny artykułKampania Ośrodka Psychoedukacji „Razem przeciwko depresji”