We wtorek, 22 września 2020 r. odbyło się szkolenie nauczycieli w ramach współpracy w sieci. To jeden z elementów projektu unijnego „Kto pyta nie błądzi” realizowanego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie z Fundacją Animowania Rozwoju i Aktywności od 2019 r.
W ramach projektu „Kto pyta – nie błądzi!” doposażone zostały w „Koperniku” szkolne pracownie do przedmiotów przyrodniczych. Zostały zakupione m.in. laptopy, projektory, aparaty cyfrowe oraz pomoce dydaktyczne umożliwiające wykorzystanie metod eksperymentalnych podczas lekcji i zajęć. Łączna wartość zakupionego wyposażenia to ok. 250 000 zł. Dodatkowo chętni uczniowie szkoły wzięli udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych: matematycznych, geograficznych, biologicznych oraz chemicznych. Projekt przewidywał też zorganizowanie szkoleń dla nauczycieli oraz zajęć dla rodziców.
We wtorek od godz. 14.00 nauczyciele „Jedynki” oraz sąsiedniej szkoły – „Trójki” nieprzypadkowo spotkali się w obecności przedstawiciela fundacji – pani Marioli Kalinowskiej – w ramach współpracy w sieci w gabinecie biologicznym. Gospodyni pracowni – Wioletta Karwat przygotowała zebranym warsztaty z obserwacji preparatów przy pomocy mikroskopów zakupionych w ramach projektu. Jej zajęcia realizowane z uczniami nosiły nazwę „Eksperymenty z biologii postawią wszystkich na nogi”. Każdy uczestnik miał dostęp do mikroskopu, otrzymał kartę pracy, materiały i po wysłuchaniu instruktażu koleżanki samodzielnie wykonał własny preparat oraz poddał go obserwacji. Uczestnicy spotkania z ogromnym zainteresowaniem obserwowali kolejne preparaty. Najwięcej emocji wzbudziła analiza obrazu własnych włosów… 🙂
Pani Elżbieta Kowalska, prowadząca zajęcia „Matematyka w naszym życiu” zaprezentowała i omówiła planszę wykonaną na zajęciach z uczniami wtedy, gdy przeliczali dokładnie ilości cukru zawartego w ulubionych słodyczach.
Ciekawe rodzaje matematycznych projektów omówiła pani Iwona Makowska – grupa jej uczniów opracowywała zaskakujące zagadnienia:
1. Jak wziąć w ramiona kulę ziemską?
2. Dlaczego mleka nie kupisz w ostrosłupie?
3. Ilu akrobatów jest potrzebnych, by zmierzyć najwyższą budowlę w mieście?
4. Jak wysoka może być wieża milionera?
5. W ilu komórkach plastra pszczelego mieści się litr miodu?
Indywidualne pytania przy kawie i ciastku oraz wymiana doświadczeń spowodowały, że czas warsztatów współpracy w sieci wszystkim minął bardzo szybko.