Ścieżka edukacyjna „Copernicus”

Przedmiotem projektu: Ścieżka edukacyjna „Copernicus” jest stworzenie ścieżki przyrodniczej mającej na celu szeroko rozumianą edukację ekologiczną, środowiskową i outdoorową na terenie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie. Dzięki realizacji projektu stworzymy na terenie szkolnym innowacyjne zaplecze edukacyjne na świeżym powietrzu, łącząc naukę z zabawą poprzez nauczanie przez działanie (pedagogika przyrody). Ścieżka będzie składała się z 5 tablic edukacyjnych w konstrukcjach drewnianych zainstalowanych na wydzielonej części ogrodzonego terenu placówki oświatowej. Wsparciem dla praktycznego wykonania ścieżki będą teoretyczne scenariusze zajęć ścieżki, stworzone przez nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie, które z kolei będą dostępne w wersji elektronicznej (www; kod QR). Wszelkie materiały, które powstaną w ramach realizacji projektu będą posiadały stosowne logotypy oraz informację o finansowaniu zadania. Logo WFOŚiGW w Olsztynie zostanie na trwale wkomponowane w treść wizualna tablic edukacyjnych oraz w scenariusze zajęć, co z kolei przyczyni się do stworzenia stałego nośnika promocji projektu i źródeł jego finansowania. 

Projekt stworzenia ścieżki edukacyjnej na terenie szkolnym jest wynikiem wielu konsultacji z nauczycielami i młodzieżą szkolną, która podczas spotkań zasugerowała powstanie miejsca innowacyjnego, które doskonale wpisuje się w edukację outdoorową, określaną również jako pedagogika przygody. Analizując założenia Johna Dewey’a, orędownika nauczania przez działanie oraz śledząc postępy neurodydaktyki wiemy, że taka forma nauki na świeżym powietrzu przynosi najlepsze rezultaty. Edukacja na świeżym powietrzu jest istotną wartością w systemie edukacyjnym i umożliwia odbiorcom zdobywanie doświadczenia w środowisku naturalnym, pobudza osobistą refleksję, angażuje i daje szanse na budowanie relacji rówieśniczych. Edukacja outdoorowa jest bardziej skuteczna, atrakcyjna i przyjazna dla uczniów. Choć samo wyjście z uczniami na zewnątrz nie jest wystarczające, to poprzez skomponowanie scenariuszy zajęć do ścieżki jasno zostaną sprecyzowane cele, które chcemy z nimi w ten sposób osiągnąć, określimy wiadomości i umiejętności nabyte w wyniku takiej formy aktywności. Realizując założenia projektu łączymy nośniki wiedzy w postaci stacjonarnych tablic edukacyjnych z tradycyjną formą edukacji szkolnej tj. scenariusze zajęć lekcyjnych dostosowane do współczesnych formy prezentacji np. www, pdf, kod QR.

Poprzedni artykułDzień Chłopaka w VI a
Następny artykuł„Mały Książę” w VR