IV c zakończyła emocjonujące działania

W roku szkolnym 2020/2021 pani Agnieszka Prass realizowała działanie innowacyjne w klasie IV c „Emocja” międzynarodowy projekt wspierający rozwój emocji i uczuć innych osób, wychowanie do wartości, kształtowanie postaw społecznych, rozbudzanie wiary w siebie i własne możliwości. Celem głównym innowacji była aktywizacja dzieci na rozumienie emocji i uczuć innych osób, wychowanie do wartości, kształtowanie postaw społecznych, rozbudzanie wiary w siebie i własne możliwości. 

Innowację pedagogiczną „Emocja” realizowano w czasie zajęć dydaktycznych na godzinie wychowawczej w klasie IV c od 01.09.2020 do 31.05.2021. Zajęcia odbywały się średnio 1-2 godziny podczas realizacji poszczególnych modułów. 

Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych, dlatego działania innowacyjne zostały przeze mnie podjęte, aby wprowadzić dzieci w świat wartości moralnych – jest to niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Dlatego od września 2020 r. wprowadziłam w klasie IV c projekt edukacyjny autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki, wspomagający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci i młodzieży, którego założeniem jest uwrażliwienie dzieci na różnice, które posiadamy – poprzez aktywną działalność edukacyjną.

POPRZEZ ZAJĘCIA REALIZOWANO NASTĘPUJĄCE CELE:

  • kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku szkolnym
  • rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości
  • aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób
  • integracja zespołu klasowego
  • współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju 
    i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu
  • wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość
  • tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem – realizowano 5 modułów.

I moduł „KREATYWNOŚĆ” 

Dzieci obejrzały bajkę „The Dot” o dziewczynce Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie i odkryła w sobie talent. Następnie wspólnie wykonały pracę plastyczną przedstawiającą postać głównej bohaterki. Artyści rozbudzili swoją wyobraźnię tworząc własne projekty kropek, w których znalazły się ich talenty. Następnie kropki zostały „ożywione”. Uczniom najbardziej spodobała się zabawa z aplikacją Quiver, dzięki której mogli ożywić swoje piękne, kolorowe prace. 

II moduł „WYOBRAŹNIA” 

DZIECIĘCA WYOBRAŹNIA JEST NIEOGRANICZONA… jednego dnia dzieci są księżniczkami z bajki, innego stają się kosmonautami i budują rakietę z klocków, potrafią wyczarować coś z niczego i wymyślać różne historie. W ramach tego modułu uczniowie przygotowali w klasie kącik emocji i umieścili w nim plakat projektu. Na termometrze uczuć zaznaczali swoje samopoczucie. Uruchomili swoją pomysłowość i zastanawiali się, co może kryć tajemnicze pudełko, które okazało się puste, ale dzięki wyobraźni znalazły się tam czekoladki, piłka, piesek i zaczarowany ołówek.

Uczniowie tworzyli też niezwykłe portrety Wyobraźni. Podczas zajęć klasa dowiedziała się, że wyobraźnia jest ważnym elementem w procesie twórczym. 

III moduł „MOC SŁÓW” 

Uczniowie w trakcie realizacji zadań uświadomili sobie, jak wielką moc mają słowa, które wypowiadają. Wszystkich zaciekawiła „Bajka o ciepłym i puchatym” oraz rady pana psychologa. Wykonaliśmy również tablicę „puchatych słów”, na której znalazły się miłe i ciepłe słowa, który każdy chciałby usłyszeć każdego dnia.

IV moduł „EMPATIA” 

W dniu 21 marca uczniowie włączyli się w obchody Dnia Kolorowej Skarpetki. Solidaryzując się z Osobami z Zespołem Downa założyli skarpety nie do pary. Podczas zajęć rozmawialiśmy o empatii, tolerancji i szacunku do osób niepełnosprawnych. Podczas zajęć interpretowali wiersze dotyczące empatii, rozpoznawali dźwięki emocji oraz uzyskali odpowiedz na temat: „Gdzie kryje się empatia?”. Dzięki zajęciom nauczyli się lepiej rozumieć innych.

V moduł „ODWAGA” 

W trakcie zajęć wysłuchaliśmy opowiadania A. Pawłowskiej pt. „Wilczek Leon odwaga i uważność”. Rozmawialiśmy o strachu i o tym czego się boimy?. Dowiedzieliśmy się czym jest stres oglądając film pt. „Jak okiełznać stres?”. Uczniowie wymieniali przyczyny, skutki i sposoby radzenia sobie ze stresem. 

Ewaluacja

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, a analiza obserwacji pozwoliła ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski – projekt będzie nadal kontynuowany w przyszłym roku.

W wyniku przeprowadzonej ankiety wśród rodziców, można stwierdzić:

Rodzice:

– byli poinformowani o projekcie „Emocja”

– chcą, aby projekt był kontynuowany w następnym roku szkolnym,

– zdaniem większości ankietowanych wśród najczęstszych korzyści jakie dziecko osiągnęło uczestnicząc w projekcie było kształtowanie postaw społecznych tj.: empatia, szacunek, wrażliwość na potrzeby innych itp.

Z powyższej analizy należy wnioskować, że wszystkie założone w innowacji cele zostały osiągnięte. Innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania tematem emocji. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie. Dużym sukcesem projektu była możliwość prowadzenie go również w trakcie nauki zdalnej. Uczniowie oczekują kontynuacji zajęć w roku szkolnym 2021/2022.


Nauczyciel realizujący

Agnieszka Prass

Poprzedni artykułJęzyk polski w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Iławie
Następny artykułWakacje moich marzeń