Tegoroczny egzamin ósmoklasistów został przeprowadzony w czerwcu, a nie, jak planowano na początku roku – zgodnie z corocznym kalendarzem organizacji roku szkolnego – w kwietniu. Powodem zmiany terminu była pandemia koronawirusa COVID-19. Nie zmiana terminu okazała się dla naszych uczniów najbardziej demobilizująca. Niepewność czy egzamin w ogóle się odbędzie zdominowała większość rozmów w kwietniu i w maju. Rozmów i wątpliwości naszych uczniów, ale i rodziców oraz nauczycieli. Pogłębiały te nastroje różne niejednolite informacje medialne, czasem wręcz zapowiedzi, że matura będzie, a egzaminu dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych CKE w tym roku nie przeprowadzi. Niepewność ta trwała nawet po ogłoszeniu czerwcowej daty przesuniętego egzaminu. Nie wszyscy uczniowie klas najstarszych systematycznie uczęszczali na zdalne zajęcia, a tylko niewielka garstka brała udział w organizowanych w szkole konsultacjach. Minister Edukacji Narodowej dopuścił w przepisach dowolność udziału i wielu naszych uczniów z tej nieobowiązkowości skorzystało.
Wyniki 55 uczniów „Jedynki” nie wypadły najlepiej (szczególnie w porównaniu do lat poprzednich), co obrazuje poniższa tabela. Dużo wątpliwości i analiz wewnątrzszkolnych wywołuje wynik egzaminu z matematyki. Dlatego właśnie z tego przedmiotu zostanie opracowany i wdrożony już na początku nowego roku szkolnego program naprawczy. Trzeba też podkreślić, że wynik klasy 8B był prawie równy lub wyższy (z j.ang.) w porównaniu do wyników w mieście, powiecie i województwie. Uczniom klasy 8B serdecznie gratulujemy!
8 A | 8B | szkoła SP1 | miasto | powiat | województwo | kraj | |
język polski | 54 | 54 | 54 | 55 | 54 | 55 | 59 |
matematyka | 35 | 40 | 37 | 41 | 41 | 42 | 46 |
język angielski | 46 | 56 | 51 | 53 | 46 | 50 | 54 |
Wstępna analiza ogólnopolska CKE
Do egzaminu w czerwcu przystąpiło ok. 343 000 uczniów. Wyniki najwyższe w całym kraju wg CKE, tj. od 90% do 100%, uzyskało: – język polski – 7 987 uczniów (2,3%); – matematyka – 20 289 uczniów (5,9%); – język angielski – 56 310 uczniów (17,1%); – język niemiecki – 790 uczniów (6,1%). Uczniowie, którzy ze wszystkich egzaminów uzyskali od 90% do 100% punktów możliwych do zdobycia: 2 843 osoby.
Jakie umiejętności zostały dobrze opanowane?
– odbiór tekstu kultury i wykorzystanie zawartych w nim informacji (język polski),
– odczytywanie, interpretowanie i przetwarzanie danych przedstawionych w tekście i na diagramie i wykorzystanie tych danych w sytuacji praktycznej (matematyka),
– rozumienie tekstów pisanych (język angielski).
Jakie umiejętności zostały opanowane słabiej?
– znajomość gramatyki języka polskiego (język polski),
– uzasadnienie tezy dotyczącej podanego wielokąta (matematyka),
– stosowanie funkcji językowych (język angielski, język niemiecki – zadanie otwarte).
Najważniejsze rekomendacje CKE
Język polski
– przygotowywać uczniów do przeczytania lektury – „wprowadzać w świat” lektury; omawiając lekturę – zachęcać do poszukiwania odniesień w codziennym życiu, nawiązywania dialogu przeszłości z teraźniejszością;
– pracować nad rozwojem słownictwa (bogactwem leksykalnym, poprawnością);
Matematyka
– przedstawiać różne sposoby rozwiązywania tego samego zadania;
– włączać do lekcji zadania wymagające zastosowania wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki;
Język obcy
– kiedy to tylko możliwe – prowadzić lekcję w języku obcym; w każdej następnej klasie używać coraz więcej języka obcego jako języka, w którym prowadzona jest lekcja;
– pracować nad rozwojem słownictwa (bogactwem leksykalnym, poprawnością);
Wszystkie przedmioty
– stosować pracę w parach, małych grupach;
– zachęcać uczniów do podejmowania edukacyjnych wyzwań poprzez rozważne szukanie różnych możliwych rozwiązań, bez ryzyka poniesienia negatywnych konsekwencji.
Egzamin ósmoklasisty od 2022 r. – informacja ważna dla klas siódmych!
■ Język polski
■ Matematyka
■ Język obcy nowożytny
■ Przedmiot dodatkowy do wyboru spośród: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia.
Egzamin ósmoklasisty od 2022 r.
§ 1 września 2020 r. – opublikowanie Informatorów o egzaminie ósmoklasisty z przedmiotów dodatkowych na stronie CKE
§ 18 grudnia 2020 r. – przykładowe arkusze egzaminacyjne
§ 20 grudnia 2021 r. – próbny egzamin ósmoklasisty z przedmiotów dodatkowych
/SP1, inf. CKE/