Innowacja pedagogiczna „Moje fascynacje czytelnicze”

„Moje fascynacje czytelnicze” to innowacja pedagogiczna na lekcjach języka polskiego przygotowana przez polonistkę, Agnieszkę Prass. Adresatami innowacji byli uczniowie klasy VII a. Czas realizacji innowacji to październik 2018 r. – styczeń 2019 r. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć obowiązkowych języka polskiego oraz jako forma projektu, czyli pracy własnej.

„Innowacja “Moje fascynacje czytelnicze” jest moją odpowiedzią na uatrakcyjnienie zajęć z języka polskiego przez wprowadzenie metody aktywizującej uczniów, a ma na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych młodzieży. Uczniowie żyją w społeczeństwie, w którym czytelnictwo zostaje wyparte przez nowe technologie. Internet, komputer czy smartfon to główny sposób na spędzenie wolnego czasu. Założeniem innowacji jest pokazanie uczniom, że czytanie książek to również ciekawy sposób na spędzanie wolnego czasu.

Oprócz pożytycznej formy spędzania wolnego czasu czytanie ma też inne zalety. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie rozwija dziecko pod względem emocjonalnym i intelektualnym, poprawia koncentrację i komunikowanie się. Dzięki literaturze dziecko rozwija wyobraźnię i abstrakcyjne myślenie, uczy się koncentracji, wzbogaca słownictwo i styl wypowiedzi, kształci umiejętność czytania ze zrozumieniem, uczy się wrażliwości na problemy innych. Dlatego celem  innowacji jest wychowanie uczniów na czytelników.”

Zadaniem ucznia było przeczytanie wybranego utworu literackiego i zaprezentowanie go w formie ustnej,  stosując przy tym inne, dowolne metody (prezentacja power point, scenka teatralna, film, zdjęcia,itp.).